Com diu la paraula la psicomotricitat no només contempla l'àmbit motriu, sinó també l'àmbit cognitiu. A les sessions de psicomotricitat treballem tant les capacitats de moviment com les de pensament. És per mitjà del moviment que els infants comencen a comprendre no només l'entorn que els envolta, el món, sinó també una forma de comprendre la seva pròpia persona i la posició dins de l'espai i el temps.
Perquè pugueu imaginar com és una sessió de psicomotricitat us explicaré que, tot i que cadascuna d'elles és única i especial, ens guiem per l'organització que el pedagog francès Bernard Aucouturier va establir. Aquesta sessió consta de les següents parts:
RITUAL D'ENTRADA
Com cada dimarts, després del pati i del moment de relaxació ens preparem per anar a la sala de "psico". Sortim a poc a poc al passadís i ens asseiem als bancs que hi ha a l'entrada de la sala. Ens llevem les sabates i entrem. En les darreres sessions hem introduït les tombarelles com a mètode per entrar. Un a un, anem entrant per la porta fent una tombarella damunt d'un matalàs. Una vegada dins ens posem els calcetins i ens preparem per escalfar. Durant uns minuts escalfem fent moviments repetitius (cap, braços, genolls, peus...). Recordem les normes de funcionament de la sala i ens posem en fila per tombar la torre que hi ha al mig de la sala! A la de tres comencem a córrer!
EXPRESSIVITAT MOTRIU
El moment d'expressivitat motriu és el moment de més acció. En un primer moment l'acció és més intensa: córrer, saltar, botar, ballar... per anar deixant pas a altres tipus de jocs menys impulsius i més planificats: construccions, joc simbòlic, jocs reglats, espais tranquils on amargar-se, interacció amb els diferents materials de la sala (matalassos, cordes, cèrcols, pilotes toves, teles..). És la part més llarga de la sessió.
REPRESENTACIÓ
Cinc minuts abans de començar la part de representació avisem als infants del temps que queda per acabar. En aquesta representació emprem diferents materials per fer una reflexió d'allò que hem fet a la sessió: dibuixem, parlem, emprem plastilina... D'aquesta manera els infants acomoden en els seus esquemes mentals, allò que han après per mitjà del moviment i l'experimentació.
RITUAL DE SORTIDA
Abans de sortir de la sala de psico, algunes sessions les acabem fent un recorregut o circuit, una dinàmica o un joc.
Ara si, arriba el moment de la tornada a la calma. Cerquem un espai on posar-nos còmodes, apaguem les llums i ens relaxem escoltant música. Passats uns minuts comencem a recollir amb aquest clima de relaxació i sense encendre les llums. Col·loquem la classe i ens preparem per sortir de la sala de psico. Ens llevem els calcetins i fem una bola amb ells per posar-los a la cistella dels calcetins.
Sortim de la sala desitjant que arribi el següent dimarts, i és que les sessions de psico ens encanten!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada