“El arte es sobre todo un estado del alma” (Marc Chagall).
L’art ens permet expressar-nos de diferents maneres i amb diferents llenguatges, ja sigui pintant, dibuixant, creant, modelant, escenificant... i precisament això cerquem a l’ambient: que els infants desenvolupin diferents formes d’expressar-se. És molt bonic veure com els infants expressen com es troben en aquell moment a través de diferents tècniques. També és molt significatiu veure infants que venen a l’ambient per crear una obra que li volen regalar a algú pel seu aniversari.
A l’ambient es donen diferents situacions en les que els infants representen d’una manera o una altra, l’entorn que els envolta. El fet de fer-ho amb nens/es de diferents grups, ens permet obrir la mirada, mirar altres perspectives, altres maneres de fer, altres idees... Encara que com diu Paul Klee “El arte no reproduce lo visible. Hace visible aquello que no lo es”. Si ens parem un moment a analitzar un quadre, una escultura, una història, etc. Ens adonem que parla molt de l’infant que la fet, de com es sent, del que pensa, del que li ronda pel cap...
Podem parlar de diferents zones a l’ambient d’Artistes...
ZONA DE MODELATGE
En aquest cas els infants es troben amb diferents materials i eines per poder modelar i fer escultures, figures, collars, etc. Fins ara hem emprat fang, plastilina i pasta blanca.
En aquesta zona, els infants es troben, per una banda, cavallets amb diferents tipus de pintura (temperes, aquarel·les, pintura de dits...) i diversos materials (rodets, pinzells, raspalls, esponges...) per poder fer creacions lliures.
Per altra banda, en una taula, es troben un mirall per poder pintar-hi, i la pissarra de Budhha. Aquesta darrera te la peculiaritat que es pinta només amb aigua. Aquí tenim diferents patrons per seguir però també hi poden pintar de forma lliure.
Aquí és on anem introduït diferents artistes per treballar a l’ambient. No és tan important l’artista com la tècnica. Cerquem mostrar diferents tècniques. Fins ara hem anat treballant diferents tècniques com el collage, el spray, la pintura amb espàtules, pintar amb elements circulars (iniciació al puntillisme), etc.
ZONA DE LES MICRO-HISTÒRIES
Una altra manera d’expressar-se és a través del món de fantasia, la dels contes, ja sigui escrivint-los o dibuixant-los. En aquesta zona, anem canviant el material, però l’objectiu és el mateix, intentar inventar una història a través del que tenen. És una proposta que els hi sol agradar molt als infants de 5 anys, però els de 4 anys també la gaudeixen.
ZONA CREA
En aquesta zona, els infants es troben amb diferents materials de rebuig i tenen la llibertat de fer diferents creacions. És una espècie d’espai per inventar i/o crear. Hi ha infants que expressen que han inventat una màquina, altres que han creat un quadre pel passadís de casa seva i d’altres que han creat mini-mons, alguna màscara, etc.
També solem tenir propostes més dirigides, com per exemple pintar amb fil per fer simetries, pintar amb caniques, etc.
ZONA DE DRAMATITZACIÓ
Com ens agrada vestir-nos, disfressar-nos i fer teatre! Els infants els hi encanta aquesta proposta. Cada dia, entre 3 i 4 infants, representen una història. Hem fet històries lliures i d’altres més guiades.
A l’ambient, ens agrada treballar en un clima tranquil i de serenitat, ja que com sempre dem abans de començar la sessió “les grans artistes necessiten concentració”!.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada